PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket

Friday 6 April 2012

TIP BELAJA BERMAIN MELODI


Salam semua..hari nie aku nk bagi TIP BERMAIN MELODI..Main melodi ni bukan senang...susah kita nak gayakan lagu yang kita buat sendiri...Aku pun dah banyak buat lagu,semikata jgn cakap la...tp melodi memang payah buat...kita nak kene kreatif menghasilkan sesebuah lagi lagu kita sendiri...Tau chord2 secara mendalam..ok..malaz nk sembang banyak2,ni aku bagi tip utk korang semua...

1) Korang mesti banyak belajar dan practice bermain gitar..
2)Korang mesti banyakkan share dengan orang yang pakar tentang music ni,dan minta tolong ajar kan korang           cara bermain dengan betul.
3)Korang kene modal sikit untuk beli buku chord2 gitar,buku lagu..aku saran kan korang beli la buku chord gitar supaya senang korang tau chord yang korang sendiri tak tau..
4)Korang rkene la rajin dengar lagu yang banyak intrusmentnya  macam Dream Theater,Paul Gilbert,Joe Satriani , Steven vai.lepas tu korang kaji lagu tu cara die bermain,kira ambik feeling la supaya korang boleh tangkap melodinya.
5)Aku saran kan korang kene latih bermain paling banyak 3-4 jan sehari la...latih jari2 korang sampai korang leh capai 5 jari untuk bermain.
6)korang kene bagi semanan kat jari korang dlu..bagi kuat ckit bile nak main..hehehe..buat la dalam 30 minit ker...ok la 2..kira lama gak la...hehehe
7)Yang paling penting korang mesti pandai pegang pick dengan betul..sbb benda nie faktor penting untuk korang menghasilkan melodi yang sedap..aku sendiri pun tak la pndai pegang pick gan cara yang betul.Nk belaja tak ada masa...heheheh
8)Kalau boleh korang pilih pick tu yang yang terlalu nipis la..kalau korang pergi beli,kkorang ckp jer nak jenis yang medium..jgn terlalu keras atau lembut k.
9)korang kene la rajin tgk youtube,belaja dari youtube kao korang ada masa..sbb aku tgk byk kat youtube ada ajar cara kita bermain gitar....

ok la..aku rasa nie pun dah cukup la untuk korang tau tip2 yang aku sendiri amalkan...kalau rasa sangsi,tak salah kita tanya...tanya yang pakar ker..ok la tu aja yang aku nak sampai kan kat korang...harap korang boleh belaja gitar dengan baik..salam semua...

No comments:

Post a Comment

assalamualaikum..sila tinggalkan komen anda..
kalau tak nak komen boleh tekan like..

terima kasih....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
fezalstudio